Obecnie suplementy diety zajmują bardzo dużo miejsca na półkach sklepów internetowych i stacjonarnych. Ich popularność nie polega wyłącznie na obiecywaniu kur znoszących złote jaja. Czy faktycznie można liczyć na zdrowe efekty ich przyjmowania?

Podstawą zbilansowana dieta

Suplementacja diety o witaminy nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety. Warzywa i owoce oraz inne produkty żywnościowe zapewniają odpowiednią ilość wartościowych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. Suplementy diety powinny być stosowane tylko w przypadku niedoboru składników, w przypadku chorób czy w okresie obniżonej odporności.

Suplementy diety nie wyleczą z choroby

Dostępne bez recepty suplementy diety nie są lekami, co oznacza, że nie leczą ani nie zapobiegają powstawaniu chorób. Nie mogą być również stosowane jako zamienniki przepisanych leków.

Czy suplementy mogą zaszkodzić?

Spożywane w większych dawkach niż zalecane – tak, mogą zaszkodzić. Pomimo swej popularności i wrażeniu, że co druga osoba łyka suplementy diety, trzeba zachować zdrowy rozsądek i z umiarem i zgodnie z zaleceniami lekarza je stosować. Należy również być ostrożnym przy jednoczesnym przyjmowaniu innych leków, natomiast w przypadku dzieci nie zaleca się ich stosowania przez uprzedniej konsultacji medycznej.

O czym jeszcze warto pamiętać przed kupnem suplementów diety?

Należy pamiętać co najmniej o dwóch rzeczach:

  • nie kupować suplementów diety na bazarku – tylko w sprawdzonych sklepach stacjonarnych i internetowych, których pracownicy posiadają niezbędną wiedzę i znane jest źródło pochodzenia preparatów,
  • przed rozpoczęciem uzupełniania swej diety o suplementy, należy ich spożywanie skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.

Stosowanie suplementów diety i na zalecenie lekarza może przynieść pozytywne skutki i wpłynąć na samopoczucie pacjentów. Należy jednak pamiętać – wszystko z głową!

Suplementy diety – prawdy i mity
4.8 (95%) 16 głosów